Klant aan het woord: Willem Koster COO Vitals
Klant aan het woord: Willem Koster (COO Vitals)
‘De Budelse heeft hoge verwachtingen als innovatieve, duurzame drukker waargemaakt’
Vitals spreekt de ambitie uit om de meest vooruitstrevende voedingssupplementen te ontwikkelen. De kwaliteit en wetenschappelijke onderbouwing van de ingrediënten staan hierbij centraal. Bij deze ambitie hoort ook een bewuste keuze voor duurzaamheid. ‘Als bedrijf zijn we een groot voorstander van de circulaire economie’, vertelt Willem Koster, COO van Vitals. ‘Daarom kiezen we voor optimaal recyclebare verpakkingen en streven we naar een lagere CO2-voetafdruk. Zo zijn we in contact gekomen met De Budelse, dat nu onze tweetalige verpakkingen op Paperwise-karton drukt.’
Vitals staat niet stil. Het bedrijf is continu bezig om zijn assortiment uit te breiden, producten te verbeteren en nieuwe markten te betreden. Zo bestond de wens om onze voedingssupplementen ook in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland aan de man te brengen. ‘We hebben deze uitbreidingsplannen aangegrepen om een verduurzamings-slag te maken’, vervolgt Willem Koster zijn verhaal.
Biobased potten en doosjes van landbouwafval
Bij de keuze voor een verpakking stond Vitals voor een belangrijke afweging: wat is nu de meest duurzame oplossing? ‘We hebben gekozen voor nieuwe, recyclebare, biobased plastic potten’, geeft Willem Koster tekst en uitleg. ‘Die zitten verpakt in doosjes van PaperWise-karton. Dat is een CO2-neutraal product, vervaardigd uit plantresten die overblijven na de oogst. Landbouwafval gebruiken als grondstof voor papier en karton is milieuvriendelijk en het geeft de boeren een extra inkomstenbron.’
we kiezen voor optimaal recyclebare verpakkingen
en streven we naar een lagere CO2-voetafdruk
Verwachtingen waargemaakt
Vitals informeerde bij PaperWise welke drukkerij geschikt was om deze duurzame, kartonnen verpakkingen te bedrukken. Een aanbeveling bracht het bedrijf in contact met De Budelse. Willem Koster is erg te spreken over de samenwerking. ‘De Budelse had al ervaring met PaperWise-karton, en leek geavanceerde samenwerkingsmogelijkheden te hebben. Dat gaf ons de doorslag om voor hen te kiezen. En eerlijk is eerlijk: De Budelse heeft de hoge verwachtingen als innovatieve, duurzame drukker meer dan waargemaakt. Niet alleen bedrukken ze de doosjes in twee talen, ook regelen ze de bedrukking van de bijbehorende etiketten.
En ze nemen ons vanaf het eerste ontwerp bij de hand. Voor Vitals is het heel prettig om één aanspreekpunt voor al het drukwerk te hebben.’
In de samenwerking merkt Willem Koster dat De Budelse verder gevorderd is in de mogelijkheden om zelf bestanden te beheren, drukwerk te bestellen, op te slaan en aan te leveren. ‘Op termijn gaan we zeker van deze mogelijkheden gebruikmaken’, blikt hij vooruit naar de toekomst.
‘We willen graag zelfredzamer zijn. Zo werkt het veel effectiever als we – zonder tussenkomst van anderen – de designs aanpassen, gereedmaken voor productie en de orders plaatsen via het geautomatiseerd systeem. Als we straks zelf het beheer hebben, is het kinderspel om kleine aanpassingen toe te passen en bestellingen te doen.’
Ambitie
Vitals is blij dat De Budelse de unieke combinatie van ambitie en duurzaamheid ook hoog in het vaandel heeft staan. ‘We zijn geen marketingbedrijf dat gebakken lucht verkoopt’, besluit Willem Koster. ‘Ambitie is ons startpunt. We willen vooruitstrevende voedingssupplementen ontwikkelen, die voorzien in een behoefte. De informatie die we daarbij verstrekken is cruciaal. Zonder een goede wetenschappelijke onderbouwing komt een product niet bij ons in het assortiment. En daarnaast willen we niet alleen voor de gezondheid van mensen zorgen, maar ook voor de gezondheid van onze planeet. Het is fijn dat die waarden ook bij De Budelse vertegenwoordigd zijn.’