Buiten-de-box-denken pakt goed uit

Groot worden door anoniem te blijven. Bij het grote publiek herkent niemand een merkteken of signatuur van een product dat door Soprodal ontwikkeld en geproduceerd is. Toch is dit Belgisch bedrijf ruim veertig jaar toonaangevend in de cosmetica-industrie. Het geheim van hun succes? Goed luisteren naar de wensen van de klant, actief meedenken in de mogelijkheden en innovatief blijven. Niet alleen in de ontwikkeling van nieuwe producten, maar ook bij het bedenken van de verpakkingen. Dat laatste valt onder de verantwoordelijkheid van Inge Leyssens, productmanager bij Soprodal. Zij noemt zichzelf ‘de schakel die op zoek gaat naar de gewenste verpakking’.

Soprodal profileert zichzelf als een cosmetische innovator en betrouwbare partner in de ontwikkeling en productie van cosmeticaproducten. ‘Wij zijn goed in zonnebrand-producten’, legt Inge uit. ‘Maar we ontwikkelen en produceren bijvoorbeeld ook gezichtscrèmes, babyverzorgingsproducten en bad- en doucheproducten: eigenlijk alle cosmetische producten behalve parfums en decoratieve cosmetica. Soprodal werkt exclusief voor merken en retailers. We hebben geen eigen producten waardoor onze naam niet zichtbaar is op een verpakking.’ 

undefined 

Ideeën ontwikkelen

De schakelaar in haar zoektocht naar vernieuwing en trends staat bij Inge continue ingeschakeld. ‘Noem het beroepsmisvorming, maar als ik een winkel binnenloop bekijk ik de producten en hun verpakkingen. Zie ik iets nieuws? Dan denk ik daarover na en zoek ik uit hoe wij dat kunnen maken’. Dat streven naar innovatie herkent Inge in haar samenwerking met De Budelse. ‘De Budelse helpt ons om (letterlijk) buiten-de-box te denken. Zo hebben we tijdens een brainstormsessie bekeken of Soprodal zelf trendsetter kan zijn. Dat is absoluut mogelijk: de ideeën zijn er. Een deel daarvan wordt goed onthaald, maar niet alles is direct inzetbaar. De wensen van de klant – hoe het product in de schappen moet staan –en de compatibiliteit met de formule (de inhoud) zijn uiteindelijk ook bepalend.’

 

Het klikte direct!

Een klant attendeerde Soprodal op het bestaan van De Budelse. Samen gingen ze een project aan, waarbij De Budelse de doosjes mocht leveren. Dat eerste contact (rond 2009) was het begin van vele gezamenlijke projecten. Wat spreekt Inge het meest aan in haar samenwerking met De Budelse? ‘Het enorme enthousiasme’, antwoordt ze lachend. ‘Dat begint bij de receptioniste en dat blijft in het hele proces bij iedereen aanwezig. Bovendien heeft De Budelse een neus voor innovatie en zijn ze – net als wij – eigenwijs. Dat bedoel ik positief, want ze vertellen altijd eerlijk over wat wel en niet kan en ze komen met goede alternatieven.’ 

 

Kwaliteit en veelzijdigheid

Doorslaggevend in de keuze voor elke samenwerking zijn toch wel de hoge kwaliteit en de uitgebreide mogelijkheden, zegt Inge nadrukkelijk. ‘De Budelse is een kwalitatief goede partner. Niet elke kartonnageleverancier kan ingewikkeld drukwerk, foliedruk en meerkleurenprint aan. De Budelse wel. De kwaliteit blijft gegarandeerd: ze weten telkens opnieuw de doosjes goed te drukken, altijd in dezelfde juiste kleur. Ze hebben alles wat nodig is voor een goede samenwerking. Voor mij is De Budelse méér dan zomaar een leverancier: het is een enthousiaste, betrouwbare, eerlijke meedenkpartner!’