Chi, de levenskracht voor verbinding en samenwerking
Toen de Europese wetgeving voor verpakkingen van essentiële oliën rigoureus wijzigde, legde dat een grote (tijds)druk op Chi Natural Life. Aromatherapie vormt hun fundament en het vervangen van de verpakkingen werd een gigantische en complexe operatie. “Gelukkig was daar de vergevorderde samenwerking met De Budelse,” vertelt Chi-manager operations Kai Beljon.
Met de ontwikkeling en verkoop van natuurlijke gezondheids- en verzorgings-producten verbindt Chi Natural Life de levenskracht van de natuur met ieders gezondheid. Sinds 1979 zijn ze uitgegroeid tot een van de toonaangevende spelers in de markt. Daardoor moeten ze snel kunnen anticiperen op wetswijzigingen. Ook toen verpakkingen gevaarsymbolen, waarschuwingsteksten en voorzorgsmaatregelen moesten bevatten.
Intensief
Chi Natural Life werkt nu ongeveer tweeëneenhalf jaar samen met De Budelse. “Gelukkig zaten we op het moment van de wetswijziging in een vergevorderd proces van onze samenwerking”, aldus Kai. Sindsdien intensiveerde het contact tussen beide bedrijven aanzienlijk. “Ik heb Harry Mennen regelmatig gekscherend toegeroepen: ‘Ik zie jou vaker dan mijn eigen familie!’. Zo vaak ben ik naar De Budelse gereden.” Met resultaat, want alle 250 ‘stressvolle’ productverpakkingen voldoen nu aan de wettelijke eisen.
Chi-manager operations Kai Beljon
Ingenieus
De verplichte tekst en tekens op de Chi Natural Life-verpakkingen vallen zichtbaar op. Al moest daarvoor de productinformatie wijken. Die verwerkt het bedrijf nu op ingenieuze wijze op de binnenzijde van het doosje. “Dat is mijn idee!”, glundert Kai. “Onze doosjes waren aan de binnenkant altijd al met kleur bedrukt, dus waarom niet met de bijsluitertekst?
Gelukkig zeggen ze bij De Budelse niet snel nee; ze vonden het een innovatief idee. Met het toevoegen van een perforatierand hebben we nu een praktische en papierbesparende bijsluiter.”
Bijsluitertekst aan de binnenkant van de verpakking.
Innoverend
Kai vertelt dat de samenwerking met De Budelse ook leidde tot een volledig nieuwe werkwijze bij Chi Natural Life. “Voorheen drukten we grote oplages blanco verpakkingen in offset. Die we vervolgens labelden met losse etiketten. Nu drukken we alles digitaal in kleinere oplagen. We zijn flexibeler in onze bestellingen en bij onverwachte wijzigingen gaat er minder geld de kliko in.”
“Maar het belangrijkste is de klik,” sluit Kai af. “Ik hou van doorwerken en erger me als mensen niet in die flow meegaan. Die ergernis heb ik niet bij De Budelse. Ik weet hoe zij werken, ze zijn duidelijk in hun communicatie en ik weet waar ik sta in elk proces. We hebben een topsamenwerking!”