Klant aan het woord: Weite Oldenziel van de Ofichem Group

Interview directeur Hans Geurtjens en CEO Weite Oldenziel van de Ofichem Group

Als specialist in print en packaging volgt De Budelse uiteraard de bedrijfstak op de voet waarvoor het verpakkingen en bijsluiters drukt: de farmaceutische industrie. Pas geleden heeft de Ofichem Group uit Ter Apel het failliete InnoGenerics uit Leiden overgenomen. Zo is de enige generieke medicijnenfabrikant van Nederland in handen gekomen van het bedrijf dat grondstoffen maakt voor medicijnen. Voor beide bedrijven werkte De Budelse in het verleden. Een goede reden voor Hans Geurtjens om in gesprek te gaan met CEO Weite Oldenziel over de ontwikkelingen in de branche. 

 

🔺 Weite Oldenziel, CEO Ofichem Group.

Onder de naam Ofimedicine maakt Innogenerics een herstart. De focus ligt daarbij vooral op het produceren en uitbreiden van het huidige assortiment aan hoogwaardige generieke medicijnen met eigen grondstoffen, met als doel de beschikbaarheid, de betrouwbaarheid en de duurzaamheid te verbeteren. ‘Na het faillissement van InnoGenerics kwam de complete productie van tabletten stil te liggen’, steekt Weite Oldenziel van wal. ‘Het had even wat voeten in de aarde voordat we weer op volle toeren draaide. De productiegraad moest omhoog om zwarte cijfers te schrijven. Gelukkig hebben we in het productieproces zelf veel medewerkers aan boord kunnen houden en zijn ook veel klanten ons trouw gebleven.’ 

Productie naar China

Weite Oldenziel is al zestien jaar de directeur/eigenaar van de Ofichem Group, dat met de start van Ofimedicine nu zes bedrijven omvat. De ontwikkelingen in de Nederlandse, farmaceutische industrie gaan de voormalige apotheker en promovendus in de neurochemie aan het hart. ‘Oorspronkelijk is Ofichem een productiebedrijf van API’S (Active Pharmaceutical Ingredient), de stof die het effect van medicijnen veroorzaakt’, vervolgt hij zijn verhaal. ‘Rondom de eeuwwisseling hadden we het lastig omdat tachtig procent van de wereldproductie zich verplaatste naar China. 

 

Moederbedrijf met dochters

Noodgedwongen ging de Ofichem Group andere activiteiten ontplooien, die in de loop der jaren als aparte werkmaatschappijen onder de vlag van het moederbedrijf kwamen te hangen. â€˜We houden ons nog steeds bezig met commerciële productie’, vat Weite Oldenziel samen. ‘Daarnaast richten we ons op ontwikkeling en hebben we 3 handelsbedrijven binnenboord. Alles wat we ondernemen gebeurt rondom API’s. Met de doorstart van InnoGenerics maken we zelf ook medicijnen. Daarbij is het onze ambitie om met een uitbreiding van zowel portfolio als klanten het grote tekort aan generieke medicijnen op te lossen.’ 

 

High volumes, short runs

Zonder dat Weite Oldenziel ervan in detail op de hoogte was, kennen De Budelse en twee van zijn werkmaatschappijen elkaar al langer. In het verleden produceerde De Budelse verpakkingen voor Ofipharma en bijsluiters in hoge oplages voor InnoGenerics. ‘Als bedrijf zijn we gespecialiseerd in high volumes, short runs’, legt Hans Geurtjens uit. ‘We geloven er in dat we met just-in-time leveringen een bijdrage leveren aan het verlagen van voorraden in de keten. Het heeft geen zin om verpakkingen op voorraad te leggen als bijvoorbeeld de wet- en regelgeving zo snel verandert. In het ultieme geval is het ERP-systeem van onze klanten afgestemd op dat van ons. Dat biedt ons de mogelijkheid om in te spelen op actuele veranderingen, waarbij een hoge leveringsbetrouwbaarheid een belangrijke randvoorwaarde is.’ 

Laten we met een blanco pagina beginnen en elkaar niet afrekenen op eerdere ervaringen

Rol zorgverzekeraars 

Weite Oldenziel knikt instemmend. In zijn ogen is het voor producenten van zowel grondstoffen als medicijnen niet altijd even gemakkelijk om op de actualiteit in te spelen. Zo is het voor hem bijvoorbeeld een doorn in het oog dat de rol van zorgverzekeraars in de gezondheidszorg zo groot is. ‘Als producenten hebben we geen invloed op de keuzes die een zorgverzekeraar maakt’, geeft hij tekst en uitleg. ‘Het is mijn ervaring dat de focus altijd op de prijs ligt. Daar heb ik moeite mee, want ik betaal met liefde en plezier iets meer voor paracetamol of ibuprofen als ik weet dat die producten uit Nederland komen.’ Hans Geurtjens is het helemaal met hem eens: ‘Ik ben ervan overtuigd dat veel Nederlanders dezelfde keuze maken als de communicatie hierover veel transparanter zou zijn.’  

Dreigende tekorten

De medicijntekorten in Nederland nemen volgens Weite Oldenziel schrikbarende vormen aan. Het lijkt alsof deze tendens niet te stoppen is. Zo hebben diverse farmabedrijven een boete gekregen van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, omdat ze een dreigend tekort aan medicijnen niet op tijd gemeld hebben. ‘De kwetsbaarheid in de keten neemt toe’, stelt hij ongerust vast. ‘Het aantal registraties en potentiële producenten per product neemt af. De kans is groot dat er zo schaarste ontstaat. Zorgverzekeraars geven aan dat ze het probleem niet zo zien, maar ik ben ervan overtuigd dat de tijd rijp is om op de resetknop te drukken.’ 

Risicomijdend gedrag

Namens De Budelse bezocht Hans Geurtjens regelmatig InnoGenerics, waar nu Ofimedicine gehuisvest is. De productieomgeving was verboden terrein, daarom vraagt hij zich af of de productiefaciliteiten hoogwaardig genoeg zijn om de ambities waar te maken. â€˜We beschikken over een hoogwaardige medicijnfabriek waarin in het verleden veel is geïnvesteerd’, beantwoordt Weite Oldenziel zijn vraag. ‘De gemiddelde apotheker in Nederland focust heel sterk op risicomijdend gedrag. De vraag is hoe nuttig dit is. De fabriek is al heel vaak geauditeerd voor generieke producten als paracetamol en ibuprofen. Voor deze producties beschikken we over state-of-the-art apparatuur. Krijgen we de vraag om te produceren voor bijvoorbeeld een nieuw innovatief, Amerikaans medicijn onder patent dan zijn we daar nog niet op afgestemd.’ 

Hiaat in artwork 

Hans Geurtjens heeft ervaren dat de samenwerking met het voormalige InnoGenerics in tijden van overname behoorlijk chaotisch verloopt. Vooral de controle van het artwork is in zijn ogen een tijdrovende factor. Voor Weite Oldenziel is dat herkenbaar. ‘Op het gebied van artwork bestaat er echt een hiaat’, licht hij toe. ‘Dit onderdeel is vaak een ondergeschoven kindje. Het is natuurlijk geen goede zaak als een medewerker van de customer service het artwork erbij doet. Deze vacature moeten we zo snel mogelijk opvullen. Tegelijkertijd is het goed om bestaande patronen te doorbreken en een ervaren specialist als De Budelse in de arm te nemen om hierover te sparren.’ 

Dezelfde taal

Voor De Budelse is het belangrijk om te weten welke expertise in Leiden beschikbaar is. ‘Doorvoeren van wijzigingen in artwork voor farma is namelijk een lastige opgave’, stelt Hans Geurtjens uit ervaring vast. ‘Ik vraag me af hoe zinvol dat soms is. Denk bijvoorbeeld aan het aantal drukgangen dat nodig is om kleuren van verpakkingen op te bouwen. Kleuraanpassingen in verpakkingen zijn natuurlijk niet te vergelijken met veranderingen in de receptuur van medicijnen. Daarom is het goed om het risicomijdend gedrag op dit vlak wat losser te laten. Om met elkaar stappen te zetten, is het veel belangrijker dat we dezelfde taal spreken.’ Weite Oldenziel knikt instemmend. â€˜Het lijkt me een goed idee om daarover met elkaar in gesprek te blijven. Ik deel jouw mening dat het goed is om met een blanco pagina te beginnen en elkaar niet af te rekenen op eerdere ervaringen.’